Spanje, een aanrader voor wijntoerisme uit het buitenland

Dat Spanje een toeristisch land is, is duidelijk. Maar dat het daarbij ook het aantal wijntoeristen verhoogt, is niet zo duidelijk. Ja, dankzij de groeiende verspreiding van de wijnen uit dit land over de hele wereld en naar regio’s van groot belang, neemt het een plaats in als een favoriete plek voor wijntoeristen uit het buitenland.

De Spaanse Vereniging van Toerisme en Gastronomisch Toerisme geeft hierover enkele cijfers: de gemiddelde uitgaven door buitenlands wijntoerisme in Spanje bedragen gemiddeld 500 euro per dag. Een aanzienlijk bedrag waarmee wijnhuizen en vertegenwoordigers in de sector rekening moeten houden om uiteindelijk  het wijntoerisme veel meer te stimuleren.

 

 

De vereniging zelf legt uit dat dergelijke toeristen uit verschillende landen komen, waarvan een meerderheid uit de Verenigde Staten en Canada, gevolgd door Australië en het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en Nederland, en ook bezoekers uit Aziatische landen. Omdat een groot deel van de toeristen van ver komt, is het gemiddelde verblijf meestal een week. Behalve een bezoek aan de wijngaarden, kan men ook ervan profiteren om steden als Madrid of Barcelona te bezoeken.

Wat van Spanje gewaardeerd wordt door deze buitenlandse wijntoeristen is natuurlijk de wijn, toegevoegd aan de gastronomie, waarmee het land vele jaren pronkt. Ze waarderen ook de geschiedenis en cultuur. In tegenstelling tot andere landen, legt de Spaanse vereniging van Wijntoeristen en Gastronomisch Toerisme uit dat het wijntoerisme een enorm potentieel heeft, omdat het geen massatoerisme is of seizoensgebonden.

wijntoerisme

De vereniging beveelt aan dat het toeristische product aan de bezoeker wordt uitgelegd, aangezien het meestal mensen betreft die willen weten, onderzoeken en proberen.

Er zijn meer gegevens die deze positie van Spanje als wijnbestemming bevestigen. De Spaanse vereniging van Wijnsteden stelt dat het wijntoerisme in 2018 met 28% is toegenomen in ons land. Dit geeft een economisch effect van  67 miljoen euro in slechts één jaar.

Bronnen van deze vereniging verklaren dat meer dan 3 miljoen mensen jaarlijks wijnhuizen en wijnmusea bezoeken. De verantwoordelijken van de vereniging geloven dat de wijntraditie in Spanje zeer wijdverspreid is, en dat dit tegelijkertijd een positief effect genereert in vele sectoren, zowel op toeristisch als cultureel vlak. Onder de plaatsen die door het toeristische vennootschap genoemd worden als favorieten van de toeristen, zijn de Rutas de Vino en de Brandy del Marco de Jerez en de Wijnroute en het Cava del Penedès Enoturisme Penedès.

 TAGS:Corazón Loco Blanco 2017

Corazón Loco Blanco 2017

Vanuit de droom van de familie Iniesta Lujan, in het hart van Manchuela, wordt Bodega Iniesta geboren in de provincie Albacete

 TAGS:Pasion Blue Chardonnay (blauwe wijn)

Pasion Blue Chardonnay (blauwe wijn)

Een niet-traditionele wijn is de nieuwkomer op de Nederlandse wijnmarkt.

Geef een reactie Spanje, een aanrader voor wijntoerisme uit het buitenland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *